Fakta Tentang Gunung Everest Yang Berbahaya - adarain

Saturday, 26 September 2015

Fakta Tentang Gunung Everest Yang Berbahaya

Gunung Everest atau Himalaya salah satu gunung yang tertinggi di dunia sejak 450 juta tahun lalu menjadi idaman si pendaki untuk menawan puncak Gunung Everest.


Tetapi untuk menawan Everest adalah sangat sukar melebihi apa yang dibayangkan dan banyak cabaran yang perlu dilalui dengan merentas enam (6) gunung dari Nepal sebelum sampai ke puncak Everest.


Gunung Everest terletak di sempadan Tibet dan Nepal di pergunungan Himalaya.



Fakta Tentang Gunung Everest


Berikut adalah fakta Gunung Everest yang perlu kita tahu sebagai pelajaran. :




[caption id="attachment_4705" align="aligncenter" width="700"]Gunung everest Pemandangan dari Drukair. Sumber gambar dari http://www.howitworksdaily.com/[/caption]

1.Everest bukan gunung tertinggi di dunia.


Selama ini kita diberitahu bahawa Everest adalah yang tertinggi di dunia tetapi salah sebab ada lagi satu gunung yang tinggi sehingga mencecah 10,200 meter iaitu Gunung Mauna Kea di Hawaii manakala Everest hanya 8,848 meter sahaja.


Banyak percanggahan yang berlaku tentang mana satu gunung tertinggi sama ada Everest atau Mauna Kea. Boleh rujuk [DISINI] untuk lebih detail.


2.Tinggi Everest Sama Level dengan ketinggian Penerbangan Komersial.


Ketinggian mana-mana penerbangan komersial yang mencapai 31, 000 sama level dengan ketinggian Gunung Everest. WOW!


3.Everest Bertambah tinggi


Sebuah pasukan khas telah menemui pada tahun 1994 bahawa gunung everest telah meningkat tumbuh sekitar 4 mm (0.16 inci) setiap tahun. Amazing!


4.Harga Permit Untuk Mendaki Gunung Everest adalah tertinggi


Harga Permit Untuk Mendaki Gunung Everesta adalah $70,000 dan ke atas. Permit tersebut memberi kebenaran untuk mendari Gunung Everest dan jika berlaku kecemasan pihak berkuasa dari Nepal akan segera membantu.


Kos permit juga termasuk membayar pegawai-pegawai perhubungan yang berjaga di setiap base camp di sepanjang pendakian. Pegawai-pegawai memantau penggunaan pendaki 'alat-alat komunikasi,' or walkie talkie dengan membantu mereka mendapatkan laporan cuaca dan memastikan mereka mengikuti jadual pendakian kerana pendakian  tidak dibenarkan selepas pukul 6 pm.


Kos permit tidak termasuk Perbelanjaan pergi balik, malim Gunung, Tong Oksigen, Khemah dam alat komunikasi.


5.Wajib Bawa Sampah Dari Atas Ketika Turun Gunung


Peraturan ni pun sebenarnya diguna pakai oleh gunung-gunung lain cumanya di Everest mereka lebih tegas untuk menjaga kebersihan kat sana memandangkan semakin ramai yang membuat sampah kat sana ketika melakukan aktiviti pendakian ditambah pula pernah mendapat jolokan gunung terkotor di dunia. Mayat juga semakin banyak di kawasan gunung Everest sehingga disebut sebagai Kubur tertinggi di dunia.


Denda $4000 akan dikenakan sekiranya tidak membawa sampah ke bawah dengan minimum sampah seberat 8kg. perghh!


6.Semakin Tinggi semakin sikit Kadar oksigen


Kadar Oksigen dari setiap Base Camp akan turun kepada 85-87%. Semakin dekat puncak, pendaki harus bernafas dengan kadar 80-90x per/minit Sebab kadar oksigen semakin berkurangan bila di atas menjadi 35%. Oleh sebab itu, pendaki perlu membawa Tong oksigen sendiri.


7.Turun gunung lebih berbahaya daripada mendaki


Everest tidak mempunyai statistik berapa pendaki yang telah menjadi korban. Tapi statistik ini boleh dikira dari pendaki yang tidak kembali ke bawah. Sebab laluan dari puncak lebih bahaya ditambah pula dengan keadaan cuaca, lenguh, tergelincir, anggota badan membeku dan banyak lagi.


 8.Tiada Kehidupan di atas Everest


Tiada haiwan atau tumbuhan yang mampu hidup dengan ketinggian Everest oleh kerana kadar oksigen yang sikit dan terlalu sejuk. That's y pendaki memerlukan tong oksigen ketika berada di puncak dan perlu turun dengan kadar segera sebelum kehabisan oksigen.



Kesimpulan


Pemandangan Everest memang cantik tapi penuh dengan liku-liku yang berbahaya. Sudah sampai ke Puncak Everest belum tentu selamat untuk turun dari puncak Everest.


Dah tengok Everest Movie?


Kalau belum kena pergi tengok sebab dari situ korang boleh bayangkan betapa susahnya dan cekalnya dorang mendaki gunung Everest.

Comments

21 komentar

ya, boleh rujuk di sini -> http://geology.com/records/highest-mountain-in-the-world.shtml

semakin berbahaya semakin kuat untuk di naiki

everest punya ajimaks yang kuat untk para pendaki

kayanya seru jika mendaki kesana ,,, pasti berkesan sekali

Tapi kenapa dikatakan Gunung Everest yang tertinggi di dunia?

sudah update, boleh tengok kat atas no 1. :D

Satu kepuasan dapat mendaki gunung everest umpama sudah menawan semua gunung. :)

huhu, baca review ni pun dah dapat bayangkan betapa susahnya nak panjat gunung everest ni..salute r siapa yg dapat sampai ke puncak..mmg sangat tabah..

Saya memang tak sangup untuk naik ke atas..lain lain pekerjaan mungkin boleh..

Memang tak boleh bayangkan la macam mana nak daki gunung ni sebab tiada pengalaman langsung..

Tunggu saya jadi superman/superbatman baru leh sampai atas puncak Everest tuuuuu...........

Saya suka menonton dokumentari mengenai pengalaman pendaki gunung Everest.

pernah ada sedara saya pi everest, saya pulak yg risaukan dia, mak dia ok je pulak. hihih

pernah daki gunung stong je
tu pun jadi orang terakhir sampai atas
dan terakhir turun
haha

paling tinggi pernah daki, gunung kinabalu aje.

itu pun baru 4 kali aje.

bukan sahaja menguji fizikal malah mental yang rabak tidak sesuai mendaki puncak dunia ni...namun sherpa mereka mmg terbaik

kubur tertinggi di dunia. pelik pulak bila dengar haha

menawan sekali gunung tu. subhanallah

mahalnya nak dapat permit daki, $70 000. convert ke RM, mau dekat RM300k. Boleh beli sebuah rumah dah. Tapi memang salute la siapa yang dapat tawan everest, the ultimate challenge to body, mind, soul and poket too :)

Omega Kreasindo adalah sebuah rumah produksi, selama 10 tahun menjadi bagian dari perkembangan Pameran di Jakarta dan Event Produksi. Sehingga dengan cepat memiliki kemampuan untuk mengantisipasi serta menyesuaikan perkembangan dalam memberikan Konsep dan gagasan yang baru dalam dunia Pameran, Our expertise -Exhibition : Stand Pameran I Mini Booth I Booth Portable I Display Booth I Kios I show Case I Counter Booth -Event : Stage I Gate I Backdrop I Pangung dalam bentuk costume - Desain: Exhibition I Interior


EmoticonEmoticon