√ Tempat menarik dan popular di Johor Bahru - Adarain

Tempat menarik dan popular di Johor Bahru

Apa yang popular di Johor Bahru? - Negeri Johor siapa la yang tak kenal dengan negeri ini yang terkenal dengan tempat yang menarik dan popular di kalangan pelancong lagi-lagi pelancong asing.

Negeri Johor ini terletak di bahagian selatan semenanjung Malaysia..Negeri paling hujung sekali dan berdekatan dengan negara Singapura.

Asal Usul Nama Johor

Johor dinamakan sempena perkataan Arab "Jauhar" yang bermaksud permata berharga. Pengaruh Arab di Johor sangat penting kerana peniaga-peniaga Arab yang biasa datang untuk memperdagangkan rempah lama dahulu. Pelawat dan peniaga dari Siam pernah memanggil Johor "Gangganu" yang juga bermaksud permata.

gambaran bandar johor bahru

Johor Bahru Ibu negara Johor

Johor Bahru adalah ibu negara bahagian paling selatan, Johor dan merupakan salah satu bandar terbesar di Malaysia. Johor Bahru dihubungkan oleh dua jambatan dengan negara jirannya, Singapura. Johor Bahru memang terkenal dengan tarikannya dan mercu tanda terkenal seperti Pulau Tioman dan sejumlah besar pusat membeli-belah.

Untuk ketahui lebih lanjut tentang johor bahru, check out famous places in Johor Bahru

Apa yang menarik dan popular di Johor Bahru?


Ada ke tempat popular di Johor Bahru? Mestilah ada tempat menarik kat sini dan mesti korang akan terpegun dan terkesima dengan suasanan Johor Bahru. Tidak lama lagi Johor Bahru akan jadi lebih menarik dan mengagumkan dari New York dengan berpuluh bangunan pencakar langit yang tinggi dan indah. Mercu tanda yang berbentuk ‘skyscraper’ tertinggi sekarang dalam pembinaan.

1.Legoland

Salah satu tempat yang korang kena pergi kalau pergi Johor Bahru. Kat Malaysia ni, hanya Johor bahru je yang ada Legoland. Merupakan taman tema lego pertama di asia dan tangga ke-enam di dunia selepas legoland dilancarkan. Saya dah pergi tempat ini ternyata memang sangatlah luas dan banyak lego-lego yang menarik.


Setiap musim tertentu pasti ada lego yang menarik seperti musim Star Wars..

Selain itu, juga disediakan perkhidmatan Hotel dan juga Water park. Boleh la mandi puas-puas nanti kat sana.

2.Puteri harbour

Tanjung Puteri adalah salah satu tarikan terbaru dan tempat ini merupakan kawasan pelabuhan di Johor yang boleh dilawati bersama seisi keluarga. Boleh melihat keindahan pantai yang sangat bersih dan luas.


Ada bermacam-macam rekaan arca yang diperbuat daripada buluh. Antara arca yang ada ialah arca tangan berbentuk "Saranghae", arca bentuk belalang kot dan juga taman mini buluh. Bila dah puas berjalan dan mengambil gambar, ada banyak pilihan restoran dan tempat makan yang best di sekitarnya. Pemandangannya semasa matahari terbenam memang cantik!

3.Sanrio Hello Kitty Town 

Dalam kawasan Tanjung Puteri ini juga ada terdapat satu tempat menarik iaitu Sanrio Hello Kitty Town dan thomas town. Sesiapa yang minat dengan Hello Kitty mesti seronok tengok rumah lengkap yang berkongsepkan Hello Kitty dengan warna tema semestinya PINK. Dari Bilik tidur, dapur dan ruang tamu kita boleh lihat dengan mata kita sendiri.

Budak-budak mesti suka dengan kereta api Thomas yang merupakan rancangan popular kanak-kanak. Kat sini banyak replika kereta api serta Windmill Ride, Colin Crane Drop Ride, Harold Helicopter ride, dan pastinya kereta api Thomas untuk dinaiki.

Bagi peminat kereta api Thomas, Thomas Town menanti dengan replika Terdapat juga karakter kartun popular yang lain seperti Angry Bird, Barney, Bob The Builder, dan Pingu.

Pusat membeli belah, restoran serta kafe turut disediakan untuk kemudahan pengunjung. Bukan sekadar untuk anak kecil, orang dewasa pun tentu ramai yang minat dengan karakter kartun ini ke tak ada?

4.Kilang Bateri

Kilang bateri yang terbiar kemudian diberi nafas baru ala hipster..Dulu pernah jadi viral tempat ini dan suasana memang santai dan best kalau nak lepak dengan kawan-kawan..


Pelbagai jenis makanan popular yang ada di sini seperti makanan berkonsepkan western oleh LabbyBros dan kacang pool oleh Cupchai. Pandai-pandailah pusing cari tempat makan best kat sini..

Kat sini juga terdapat kedai buku istimewa iaitu Projek buku, kedai gunting rambut berkensepkan moden yang inginkan rambut gaya terkini serta butik pun ada kat sini.

5.Danga Bay

Danga Bay dulu boleh kata kecil je tempatnya tetapi sekarang bila dah ditambak jadi luas dan kini jadi pusat pelancongan yang popular. Nak tengok pemandangan sambil lihat negara jiran sebelah pun boleh.

Terdapat 4 tarikan utama di Danga iaitu pusat membeli belah Danga City Mall, Danga World Mini Theme Park yang menempatkan permainan karnival sesuai untuk seisi keluarga seperti ferris wheel, merry-go-round dan pirate ship ride.


Tempat Shopping Popular di Johor Bahru


1. Johor Premium Outlet (JPO)

Nak shopping sakan dengan kualiti original boleh datang sini. Harga memang mahal setanding dengan kualitinya.. Biasa orang ramai bila ada sale kat sini.. Tempat besar memang rambang mata tengok barang kat sini..Macam-macam jenama popular ada kat sini..

2.City Square Johor Bahru

Batul-betul berada di tengah bandar Johor bahru. Suasana memang sentiasa penuh dengan orang ramai yang shopping kat sini lagi time weekend dan public holidays.

3. Ikea Tebrau

Tempat shopping peralatan rumah paling popular adalah kat sini Ikea yang baru je buka tahun lepas 2017.. Barang-barang tak payah cakaplah memang berkualiti dan berbaloi untuk dibeli menghiasi rumah.

Selain itu, boleh shopping dekat Aeon Tebrau dan Aeon Bukit Indah. Pada waktu malam korang cuba pergi bazar karat kat Johor bahru.. Memang meriah serta pilihan makan pun banyak selain jualan macam patung, kasut dan macam-macam lagi.


Tempat makan paling popular di Johor Bahru


kalau bab makan bagi adarain memang redah je makan janji sedap.  Ini adalah antara tempat makanan yang wajib korang kena rasa makannaya..

1.Mee rebus Tulang kat Restoran ZZ Sup Tulang

Sebelum ini pernah review pasal restoran ini.. Boleh rujuk di [SINI] Serius rasa memang padu dan kena try sendiri rasanya macam mana... rugi kalau tak cuba. Antara tempat famous yang perlu korang rasa.

2.Mee Rebus Hj Wahid

Lagi sekali Mee rebus. haha.. memang feveret adarain dan kedai ini punya mee rebus pun terbaik terangkat beb rasanya yang memang pekat dan padu..  walaupun kedai ala medan selera kecil tapi rasa makanan tu superbb..sangat rekommend

3. K Fry Urban Korean Holiday Villa

Siapa yang minat makanan korea, tempat ni memang sesuai dengan korang. Wajibd order ayam cheese.. sedapp oii.. tak payah makan nasi.. makan ayam gitu je dah kenyang perut.. minta air kosong dia bagi air kosong ala detox.. lain dari yang lain..

selain itu, boleh singgah Kacang pool Haji, Murtabak Cheese Kg Hji Majidee dan banyak lagi. nak tulis memang panjang tempat makan ni...

Kesimpulan tentang Johor Bahru

Amacam? Banyakkan tempat menarik kat Johor bahru?..

Apa yang dituliskan kat atas baru sikit je sebenarnya ada banyak lagi tempat menarik dan popular di Johor Bahru tapi apa yang dinyatakan di atas antara yang paling popular di kalangan pengunjung tempatan mahupun antarabangsa.

Kalau korang nak stay kat hotel jangan risau boleh kata semua tempat kat johor bahru ada hotel tinggal cari mengikut kemampuan korang sendiri je nanti. :D

Untuk tempat lain yang menarik di Johor bahru atau kalau nak check out apa menarik di negeri lain korang boleh layari laman [DISINI] 

Get notifications from this blog

11 comments

  1. Ahhhhhhh seronoknyaaaa. Lawati blog sayaaaa https://www.ketamkecil.com/pakej-umrah-5-bintang-tapi-dengan-modal-yang-rendah/

    ReplyDelete
  2. wow. Lama tak pergi JB. dah banyak sangat berubah.

    ReplyDelete
  3. kilang bateri teringin nak pergi tu...

    ReplyDelete
  4. teringin nak pergi legoland tapi jauh dan mahal. hahaa. kena menabung lebih :D

    ReplyDelete
  5. kena menabung dari sekarang kalau nak jalan2x. hehe

    ReplyDelete
  6. boleh pergi tu Zik.. hehee
    suasana santai sambil makan boleh terus intai premis jualan..
    kawasan parking pon luas & proper

    ReplyDelete
  7. hehee masa pergi legoland 2015 dulu,
    kering kontang lagi.. tapi sekarang rasa taknak keluar woooo

    ReplyDelete
  8. sekarang dah ada macam-macam.. haha

    ReplyDelete
  9. dulu pernah sekali pi JB dengan member uni tapi x tau kemana.. cuma sempat ke kilang bateri dengan mee rebus tulang tu ja.. selebihnya dok hotel. kami bawak laptop main game.. hahahaha .. reunion kembalikan memori zaman main game kat u dulu...

    ReplyDelete