10 kesalahan ketika Ramadhan - adarain

Monday, 15 July 2013

10 kesalahan ketika Ramadhan

[caption id="attachment_233" align="aligncenter" width="540"]10 kesalahan ketika Ramadhan. Kesalahan ketika di bulan Ramadhan[/caption]

10 kesalahan ketika Ramadhan


Berikut adalah 10 kesalahan ketika Ramadhan yang umat Islam lakukan:

Tidak sahur




  •  Puasa orang yahudi dengann orangg Islam sama saja, kecuali puasa org Islam ada sahur. Sahur la walau dengan segelas air kosong.


Sahur terlalu awal

  • Makan berat lewat malam dan tidur lalu bangkit selepas azan Subuh. Itu bukan sahur, itu supper.


Terlebih tidur 

  • lebih tidur merugikan masa dan menyebabkan badan dan otak lemah . Tidur boleh diniatkan sebagai ibadah, tapi kalau over sangat dianggap bedebah.


Berbuka secara buffet sampai buncit

  •  ada juga yang sambung makan selepas solat Maghrib sehingga lewat malam. Tarawih pun tuang!


Membazar hingga membazir

  • lapar mata. Setiap jenis makanan nak diborong. Tak habis, makanan dibuang.


Sambut Hari Raya mengalahkan Ramadhan

  • bulan Ramadhan yang dimuliakan Allah, bukan Syawal. Syaitan dibelenggu pada Ramadan dan dibebaskan pada 1 Syawal


Solat tarawih tapi tak qiamullail pada laylatul qadr

  • Nabi kadang2 meninggalkan tarawih. Tapi Nabi akan struggle pada 10 malam terakhir untuk cari laylatul qadr. Pahala bonus 1000 bulan tu. Wow!


Puasa tapi tak solat

  •  pahala puasa pending , sebab tak solat. Ayoyo!


Sibuk beribadah, lupa cari ilmu.

  • bulan Ramadan bulan Ilmu. Semua ibadah takde guna tanpa ilmu. Ada juga yang larang tazkirah ketika Ramadhan.


Gagal upgrade  iman selepas lalui Ramadhan

  • ibarat dah harungi sungai yang jernih dan segar , tapi kotoran di badan sengaja tak dibersihkan.


 
Comments

12 komentar

perut berpuasa tapi mata,telinga dan mulut tak nak join sekali..

ada la beberapa perkara yang saya kena perbaiki

kesalahan2 yang wajar dielakkan...

bulan ramadhan adalah bulan terbaik untuk kita tambah pahala.. ^^
thanks atas perkongsian

Opssss pernah gak buat mcm ni...adoiiii..kena baiki lah lepas ni..hehe..terima kasih bro kongsikan..hehe

Alhamdulillah..tahun ni semakin rajin pi terawih...hehehhe

betul2. sebaiknya buang semua kesalahan ni dari hidup kitaa. sama2 la kitaa.

Tak upgrade lepas ramadhan?? Ni paling takut..pendek kata takde ape2 dapat dalam ramadhan melainkan lapar dan dahaga...jgnlah aku tergolong dikalangan org2 yang rugi kerana ramadhan..

Salam Ziarah sini, take noted.

Alhamdulilah peringatan untuk kita semua.


EmoticonEmoticon