Kesalahan Di Hari Raya - adarain

Tuesday, 20 August 2013

Kesalahan Di Hari Raya

 Assalamualikum dan Salam Sejahtera.




[caption id="attachment_476" align="aligncenter" width="553"]Kesalahan di hari raya Sumber: http://www.akiraceo.com/[/caption]

Kesalahan Di Hari Raya


Kesalahan di hari raya yang kita sendiri tidak sedar. berikut adalah beberapa kesalahan yang dilakukan ketika dihari raya.


Kesalahan pertama ialah lagu raya.


Apa salahnya dengar lagu raya? kalau kita perhatikan lirik lagu raya dari Ahmad Jais dengan tajuknya Selamat Hari Raya "Selamat hari raya aidilfitri mulia~ ampun maaf dipinta mensuci hening dosa" tak salah tapi yang salah ialah ialah lagu dari Uji Rasyid - Seloka Hari Raya dengan liriknya seperti ini "indahnya sungguh di hari raya, ramainya orang bersuka ria~ adikku manis cantik bergaya, bolehkah abang ikut bersama" yang itu salah. Sebenarnya kita telah di-brainwash sejak dulu lagi dengan lagu hari raya berunsurkan lirik yang bertentangan dengan agama Islam.


Kesalahan Kedua ialah bersalam dengan bukan mahram.


Asal raya sahaja kita bersalam asal bersalam raya tapi dengan siapa kita bersalam sebenarnya? menantu kakak ke, sepupu ke, hubungan yang bukan mahram berdosa jikalau kita bersalam. Kalau kita pegang babi tak berdosa kita boleh samak tapi kalau kita pegang anak dara orang, perempuan yang bukan mahram, lelaki yang bukan mahram, kita nak samak dengan apa? tak boleh samak melainkan bertaubat memohon keampunan kepada tuhan. Kita kena berhati-hati ketika bersalam, orang yang tak boleh salam kita kena cakap tak boleh salam. Selagi mana kita tak tak berani cakap, selagi itu mungkar akan berterusan.


Kesalahan ketiga ialah Tabaarruj berlebihan


Tabarruj atau perhiasan dihari raya yang berlebihan tidak digalakkan kerana ianya boleh menggalakkan perasaan riak dihati atau sifat suka menunjuk-nunjuk dengan teman atau saudara yang lain dengan perhiasan yang dimiliki. Dikhususkan untuk perempuan yang gemar memakai solek dengan tebal, tudung yang berfesyen, wangian yang kuat dan sebagainya. Berhati-hati dalam menghias diri.


kesalahan keempat nafsu makan yang melampau


Masa raya inilah kebanyakan orang akan kuat makan seperti tidak pernah makan sebulan. Makan dengan bermacam-macam dan bercampur aduk dengan makanan yang lain, natijahnya mendapat sakit perut. Berhentilah sebelum kenyang dan elakkan pembaziran.


kesalahan kelima bermaaf-maafan tetapi mengumpat.


Aku lihat situasi ini berlaku, selepas kita bermaaf-maafan tetapi umpat-mengumpat masih lagi berlaku tidak kiralah berlaku di kalangan sanak-saudara mahupun rakan-rakan yang lain. Mengumpat sekarang memang tidak dapat dipisahkan di akhir zaman ini. Bahana mengumpat ini di akhirat kelak kita akan memakan daging saudara kita sendiri. Minta dijauhkan.


kesalahan keenam kunjung - mengunjung tapi tidak mengunjungi rumah ALLAH S.W.T


Di hari raya ini jugalah semangat untuk berkunjung ke rumah sanak saudara ataupun rakan bertambah kuat. Dengan alasan sudah lama tidak berjumpa ataupun ingin bertanya khabar. Di sebalik kunjungan di rumah saudara atau rakan jarang sekali berkunjung Rumah ALLAH untuk menunaikan solat secara berjemaah.


Sesungguhnya kita telah melakukan banyak bosa di hari Mulia Hari Raya.

Comments

23 komentar

Terima kasih di atas nasihat yang diberikan.. Dalam tak sedar sebenarnya banyak kesalahan yang telah kita lakukan pada hari Raya.... Walaupun secara realitinya kita saling bermaaf-maafan semasa kita...

Terima kasih kerana mengingatan sesama kita.

Sama2x, peringatan untuk kita semua.

Betul la!, kita (saya) asyik ingat nak seronok saja...sampai lupa perkara asas! peringatan yang baik. TQ

Ramai yang tahu tapi ramai yang terlalai tentang kesalahan ini

untuk renungan bersama...

TQ bro...

terbaik! ramai yg terlepas pandang...

elok juga beringat semua senarai di atas sepanjang tahun

thanks bro!

Kadang dalam beraya ni kita tak perasan kesalahan ini

Masih beraya sakan lagi kah? Kesimpulannya, besederhanalah kan? :)

wah senarai terbaik nih, hehe

Hehe..terbaiklah..memang perkara mcam ni orang nampak remeh aje..tapi berat sebenarnya..terima kasih tolong ingat memperingati,,hehe

Raya tahun ini ala kadar sahaja... :-)

@Bahrain, Selamat Hari Raya ^_^

Ikhlas,

AMIN JOHAR
(Pendaftar Domain)
PAKAR NIAGA

terima kasih atas peringatan ini....

Kesalahan yang selanjutnya adalah, tetap berbuat beberapa kesalahan meskipun kita sudah suci dan bersih setelah bulan ramadhan... Kalau sudah begini bagaimana pahalanya bisa berkumpul ya..

Dalam keseronokan menyambut hari raya kadang-kadang kita terlupa perkara-perkara yang macam nie. Terima kasih kerana ingat-mengingati sesama kita...

Tahun ini tak rasa sangt beraya huhu

Bab kunjung mengunjung rumah sedara mara & jiran sampai terbabas waktu solat tu memang kerap berlaku. Dari atuk, nenek, bapak bawak la sampai ke cucu, bersembang sampai terlajak waktu solat pun buat rilek je makan kuih raya. Bukan senang nak dapat biskut almond london ni. Hahaha

Bila raya je kita dah set meraikan kejayaan, so semua benda kita rasa boleh buat huhu

Peringatan sesama insan, semoga ada yang tidak pandang enteng tentang perkara ini.

Sangat bernas tuan.

Kesalahan yang paling best..

Beramai ramai boikot rumah Allah swt sehari semalam.

Sedangkan bulan ramadhan penuh saja masjid.


EmoticonEmoticon