Sakit Lutut Jangan Ambil Mudah - adarain

Monday, 4 May 2015

Sakit Lutut Jangan Ambil Mudah

Sakit lutut : Orang kita di Malaysia terutamanya golongan muda mengambil perkara yang mudah tentang sakit lutut dan menganggap sakit tersebut mudah dirawat dan akan sembuh dengan sendiri.


Walaupun, isu sakit lutut adalah perkara yang normal di Malaysia tetapi jangan terlalu ambil mudah tentang isu ini kerana boleh memudaratkan jika tidak dirawat dengan serius.



Apa Itu Osteoarthritis (OA)?


Sakit lutut juga dikenali dalam bahasa klinikal adalah Osteoarthritis (OA). Juga dikenali sebagai arthritis haus terutama di bahagian lutut.


Ia berlaku dimana apabila tulang rawan telah mula haus, tulang-tulang (joint) itu semakin rapat dan menyentuh antara satu sama lain. Ini menyebabkan kesakitan, bengkak, kurang upaya untuk bergerak jauh.




[caption id="attachment_3902" align="aligncenter" width="400"]Sakit Lutut  Jangan Ambil Mudah Perbezaan antara yang normal (kiri) dan Sakit lutut (kanan)[/caption]

Punca Sebenar Sakit Lutut Terjadi?



  1. Umur
    Semakin meningkat umur, semakin sukar untuk mencegah kekurangan tulang rawan.

  2. Berat Badan
    Berat memberikan tekanan kepada semua sendi, terutamanya lutut. Untuk setiap paun berat kita bertambah, kita membebankan lutut kita dengan 3 - 4 paun extra.

  3. Keturunan
    termasuk dengan genetic mutations yang menyebabkan seseorang lebih cenderung mengalami OA. Atau disebabkan oleh abnormalities yang diwarisi dalam bentuk tulang yang mengelilingi sendi lutut.

  4. Jantina
    Wanita berumur 55 tahun dan ke atas lebih berpotensi mengalami OA berbanding lelaki

  5. Tekanan Sendi Berpanjangan
    Bergantung kepada pekerjaan yang anda lakukan. Sekiranya anda kerap mengangkat beban berat (55 paun dan lebih), mencangkuk, melutut berpotensi mengalami OA kerana tekanan berterusan yang diberikan kepada sendi.

  6. Cedera / Trauma urat dan Sendi lutut
    Khusus untuk atlet perlu mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan kecederaan. Pemain bola sepak, tenis adalah antara atlet yang berisiko tinggi. Namun begitu, exercise yang ringan dan normal dapat membantu menguatkan sendi.

  7. Tumor
    Jarang berlaku sakit lutut disebabkan Tumor.

  8. Kelainan sistem kekebalan tubuh dan kelainan darah
    seperti penyakit Rheumatoid Arthritis dan penyakit LUPUS.


Sakit Lutut

Tanda-tanda Sakit lutut @ Osteoarthritis (OA)



  • Terasa amat sakit apabila anda aktif terutama pada tangan, pinggul, lutut, leher, sendi, atau tulang belakang,

  • Bengkak

  • Rasa panas dan sakit pada sendi - kelembutan, bengkak, kekakuan.

  • Tegang pada lutut

  • Sakit apabila menggerakkan lutut

  • Kurang daya upaya untuk menggerakkan lutut

  • Berkeriut (atau bunyi bising) apabila lutut bergerak

  • Boleh jadi berlaku kesakitan akibat cuaca


Bagaimana Nak Rawat Sakit lutut @ Osteoarthritis (OA)



  • Turunkan berat badan

  • Bersenam - Senaman regangan membantu lutut anda untuk lebih fleksibel

  • Ubat Penahan Sakit atau Anti-Radang : Ibuprofen (Advil), naproxen (Aleve) - Namun begitu, pengambilan berlebihan boleh mengakibatkan kesan sampingan

  • Suntikan corticosteroids atau asid hyaluronic ke dalam lutut.

  • Alternatif Terapi seperti acupuncture

  • Pengambilan Supplement (seperti glucosamine dan chondroitin)

  • Terapi fizikal dapat membantu menguatkan otot dan meningkatkan flexibility di dalam sendi.

  • Rawatan lain: Aspirin (Ecotrin), Acetaminophen (Tylenol), Capsaicin di kawasan yang terjejas (Capsagel), Hyaluronan di tempat yang sakit

  • Ubat penenang: Menthol untuk disapukan di tempat yang sakit. Seperti penggunaan Vicks VapoRub dan PRO KAS.

  • Pembedahan merupakan rawatan terakhir.


 

[caption id="attachment_3909" align="aligncenter" width="500"]sakit lutut PRO KAS untuk sakit lutut[/caption]
Tentang PRO KAS Yang perlu diketahui?

PRO KAS merupakan produk buatan Malaysia yang dikhusukan untuk mereka yang mempunyai masalah sakit lutut. Penggunaan sama sahaja seperti Vicks VapoRub tetapi lebih melegakan dengan harga berpatutan juga diperkaya dengan kandungan semula jadi.


Penggunaan PRO KAS bukan sahaja terhad kepada mereka yang mengalami sakit lutut sahaja malah boleh digunakan pelbagai masalah kesakitan seperti sengal sendi, tulang serta mengembalikan rasa kesegaran untuk lebih bertenaga.



Kandungan campuran Semula Jadi dalam produk PRO KAS


  1. Aloe Vera (Lidah Buaya)
    Antioksidan, antibiotik yang bekerja sebagai stimulator pertumbuhan sel dan membaiki bekas luka dan sifat inhibitor nyeri.

  2. Soya
    Mengandungi 50% protein bagi setiap 100g kacang soya, merupakan 2x lebih daripada kacang tanah, 11x lebih daripada susu dan 3x lebih daripada telur!

  3. Vitamin dan Mineral
    Kaya vitamin dan mineral seperti kalsium, sodium, besi, kalium, mangan, seng, asam folat, pelbagai jenis vitamin, asam amino.

  4. Delima
    Mengandungi vitamin c sebagai penurun risiko arthiritis dan ianya baik untuk tulang.

  5. DMSO
    Pembawa bahan-bahan Pro KAS masuk ke dalam anggota badan dengan menggunakan teknologi nano dengan membetulkan DNA tanpa perlu melakukan pembedahan.

  6. Menthol
    Mempunyai anestetik tempatan dan kualiti counterirritant, dan ia digunakan secara meluas untuk melegakan sakit otot.


Mereka yang ada masalah yang berkaitan dengan sakit lutut sangat digalakkan untuk mencuba PRO KAS agar kesakitan pada lutut dapat dikurang serta penggunaan yang berkekalan dapat menghilangkan kesakitan lutut untuk jangka masa yang panjang.


Bagi mereka yang berminat dan ingin mengetahui lebih lanjut mengenai PRO KAS bolehlah melawati laman web PRO KAS [DISINI]


Comments

49 komentar

menarik sungguh informasi ini..terbaikla bro

Terima kasih di atas perkongsian info.... Lepas ni kalau ada ahli keluarga, kawan-kawan atau sesiapa sahaja yang sakit lutut, boleh saya syorkan produk ini kepada mereka...

yeah.. jaga kesihatan lutut semasa masih boleh! ;)

sakit lutu kasi orang terseksa woo

kena jaga lutut nih..

nak pakai lama lutut ni kan..

sakit lutut dan persendian lainnya memang tidak boleh dipandang enteng sangat menrungsingkan

Ada juga masalah sikit pada lutut ni. Terasa dua tahun sebelum ini setelah mula main futsal. Sebab tu berhenti terus dari main futsal.

Tapi masih rasa sengal-sengal sikit terutamanya bila nak toi naik tangga. Mungkin boleh cuba Pro Kas selepas ni..

Kalau sakit lutut, nak berjalan pun susah untuk pergi ke mana-mana. Jagalah lutuk denga sebaiknya, mungkin PRO Kas adalah penawarnya.

kalau sakit lutut, banyak aktiviti terbatas, tak boleh lasak lasak.

kalo sakit lutut tuh ga enak ga bisa beraktivitas dengan bebas

hati-hati, jangan overused kita punya badan. Tulang rawan akan cepat haus kalu asyik digunakan.
gunalah secara berhemah, jangan takut nanti memakan diri

Perkongsian yg sgt bermanfaat ....

betul sekali beban badan akan sangat mempengaruhi pergerakan tubuh

kalau kena, nak jalan pun susah.. nak buat kerja lagilah...

sakit lutut final kene operate ganti lutut besi dan ini bukan penyelesaian, bukan makan sakit akan hilang tapi lagi sakit...huhu bedah lutut kene buat due2 belah lak tu...menangis kos bedah puluh ribu nangis lagi...

Bagus pro kas nih. Kandungan nya menggunakan bahan semula jadi..

Tulah kalau boleh elakkanlah dari pembedahan lutut ganti lutut kira macam dah tak original dah nanti ada benda lain dalam kaki. Pastu dah 10 tahun kemudian nak kena ganti lain plak. nasib2x

Huhu..memang nak kena jaga sangat2 ni..lutut ibarat roda.. penting boleh ke sana dan ke sini..

Kadang-kadang sakit lutut ni disebabkan saraf, kebiasaannya diakibatkan oleh kecederaan semasa berlaku kemalangan. Selebihnya ada disebabkan gout dan info-info di atas.

ramai yang kene sakit lutut n sakit sendi sekarang ni..muda2 lg pon dah kene

kena lebih berhati-hati.

sebab lutut ni kita nak pakai lama.

den mudo lagi ni. nak kena jaga. nice sharing bro

Informasi yang sangat bermanfaat. Thanks

Rasanya pasti menyiksa kalau sedang kambuh. Mencegah lebih baik daripada mengobati

betul tu..lutut kalau dah sakit nak buat apa pun susah....sementara masih ok perlu dijaga.

no 5 kot . biasa kadang2 telampau penat malam2 mula la susah nak tidur , lutut rasa berdenyut je

nak berjalan2x sana sini pun susah lagi satu dah menyusahkan orang.

bab sakit lutut ni, memang tak boleh ambil mudah.

salah gaya, merana sepanjang zaman.

Yang namanya sakit ga boleh diacuhkan. Harus segera diobat agar kita tahu apa penyebab dan cara menyembuhkannya

Salam bro Adarain.....semoga sihat hendaknya terutama sekali sakit lutut. Jika sakit lutut nak berjalan ke sana-ke mari pun sudah juga.

Apapun mungkin PRO Kas adalah jalan penyelesaiannya.

Semoga berjaya bro....

kalau sakit lutut memang duduk rumah je, nak jalan pun sakit

Dengan adanya Pro Kas, harap orang yang sakit lutut boleh sembuh

INSYA ALLAH, Boleh sembuh. :D

yap, mood nak berjalan2x atau apa2x aktiviti pun tergendala.

Sakit lutut ni memang menyiksakan bila nak bangun tu...bunyi kriuk kriuk tu tandanya memang lutut dah kena 'servis' la..ada produk yang bagus macam ni insyaAllah boleh mengurangkan kesakitan

betul3 bila sakit lutut, nk solat pun susah :(

kena jaga lutut dgn baik.dah sakit memang tak tahan.sakit sangat sakit lutut ni

Dulu sakit lutut ni orang tua-tua ja selalu kena, sekarang orang muda pun tak terkecuali. Saya syak sebab pemakanan juga lah. Kalau kena sakit lutut kepada orang yg aktif bola memang merana juga xboleh lari. Ada kawan saya baru lepas operate lutut sebab dulu masa di zaman Universiti pernah jatuh masa main bola. Lama2 baru terlucut.

pasti pas lagi kambuh sakit nya..sakit banget .. kita lebih baik mencegah daripada mengobati..

Salam semua.sakit lutot sememangnya masalah yg paling terok bila kita alaminya.saya mendapat kemalangan & menyebabkan lutot saya x bleh digerakkan.apabila xray Dr kata lutot blah blkg rapat dr dpn...dh bnyk kali saya pegi berurut & mkn supliment.susu kambing hari2 saya minom.tp sama je sakit ...apa yg perlu saya buat

Awak ada insuranse tak?kita cuba brubat dhospital..saya pun br nk cuba

Email saya missmost@gmail.com

Sakit lutut memang satu penderitaan. Dah hampir sebulan saya alami selepas seminggu sampai negara sejuk di eropah. Mungkin sebab cuaca dan berat badan yg heavy weight sekarang. Nak berjalan sakit..naik tangga berbunyi2 lutut. Bila dah duduk susah nak berdiri. Alhamdulillah setakat ini sebelah kiri sahaja.

kalau udah sakit lutut mau gerak pun payah

sakit lutut itu memang benar-benar mengganggu aktivitas, hmmmmm,,,harus segera diatasi.

sakit lutut biasanya bisa karena tulang kropos

terima kasih, banyak info yang saya dapat..

jom singgah baca entry saya:http://adawiahnik.blogspot.my/2016/08/bagaimana-kalsium-penting-untuk-cegah.html

saya pun kena sakit lutu sekarang nih, adoiii memang tak selesa

info menarik..teruskan usaha memandaikan masyarakat..thumbs up !


EmoticonEmoticon