√ Cara Berbelanja Dengan Bijak Untuk Tahun 2016 - Adarain

Cara Berbelanja Dengan Bijak Untuk Tahun 2016

Cara Berbelanja Dengan Bijak : Siapa Yang tak suka bila mana mahu membelanjakan wang tetapi bile tengok dompet tinggal sikit ataupun kosong. Tak kira berapa banyak duit yang korang ada, perbelanjaan dengan bijak adalah salah satu idea yang baik untuk masa depan korang. Perbelanjaan dengan bijak dapat memberi satu pulangan yang besar dan juga salah satu pelaburan baik.

Maaf gambar telah tiada atas sebab tertentu
Berikut adalah salah satu tips yang dapat mengurangkan perbelanjaan utama dan mengambil pendekatan yang salamat dengan menyeluruh terutamanya untuk membeli belah

Asas Berbelanja Dengan Bijak


1. Buat Bajet - Buat kalkulate berapa banyak yang korang biasa belanja dalam keperluan seharian dalam sebulan dari situ dapat memberi gambaran yang jelas dalam kewangan korang dengan lebih tepat.

  • Susun atur perbelanjaan dalam sebulan mengikut kategori seperti pakaian, Hiburan dan makanan. Perbelanjaan dengan jumlah yang besar dapat di targetkan untuk dikurangkan perbelanjaan.

  • Buat satu pelan dengan melimitkan perbelanjaan bagi siap kategori. Pastikan bajet adalah sedikit dan tidak melebih gaji korang supaya senang ada lebihan untuk dijadikan sebagai simpanan.

2. Rancang Pembelian Dengan Teliti - Singgah kedai sebagai window shopping sahaja tanpat membeli apa-apa sebelum ber-shopping. Tulis atau ingat harga barang yang hendak dibeli supaya senang target perbelanjaan. Balik rumah buat keputusan untuk beli barang mana yang hendak dibeli dan barulah korang fokus dengan beli yang betul2x yang nak beli dikemudian hari.

The more focused you are and the less time you spend in the store, the less you'll spend
  • Jika korang berjaya membeli barang yang penting sahaja ini bermakna korang telah membuat satu pilihan yang tepat.

  • Jagan terima free samples atau mencuba sesuatu sekadar suka2x walaupun tak membeli. Ini kerana dapat membantu korang membuat satu keputusan pilihan dengan berhati2x untuk membeli sesuatu. Kata erti lain mengajar untuk fokus kepada barang yang hendak dibeli sahaja.

3. Elakkan membeli Ikut Gerak hati - Jika sudah plan untuk barang yang hendak dibeli itu adalah satu keputusan yang bagus.

Follow these tips to avoid making shopping decisions for the wrong reasons:

  • Jangan cari Kedai sekadar suka2x sahaja. Jika korang beli something hanya kerana shopping itu seronok korang akan lebih banyak berbelanja atau boros dengan something yang bukan dalam senarai dan tak diperlukan penggunaan sangat dalam kehidupan seharian.

  • Jangan beli barang jikalau korang teragak2x untuk membeli.

4. Shopping berseorangan - rakan-rakan yang suka bershopping boleh mempengaruhi untuk kita beli barang
  • Abaikan nasihat dari Pekerja store untuk membeli barang. Jika ada soalan yang perlu dijawab, dengar respond pekerja tapi abaikan sebarang nasihat untuk membeli barangan tersebut. Jika pekerja selalu ikut korang untuk beli barang, keluar sahaja dari kedai dan cari barangan sama di kedai yang lain atau datang ke kedai sama di hari yang lain untuk membuat keputusan untuk membeli

5. Bayar penuh Dan Cash - Kredit dan debit card akan meningkatkan perbelanjaan dengan 2 sebab : Korang ada duit yang ada untuk membelanjakan dari kebiasaan dan kerana wang tidak nampak.



  • Jangan bawa duit cash terlalu banyak ketika berada diluar. Jika tak ada extra money jangan beli barang lain. Begitu juga, sekiranya hendak mengeluarkan duit dari ATM, latih diri untuk mengeluarkan duit sekaligus yang secukupnya untuk sebulan ataupun sekali dalam seminggu.

6. Jangan Terpedaya dengan Pemasaran - Pengaruh luar adalah penyumbang terbesar yang mempengaruhi korang untuk membeli sesuatu atau menggunakan perkhidmatan. Fikirkan dengan bijak, cubalah untuk berhati-hati dan memikirkan alasan sebab untuk korang beli produk dari korang main beli terus.

  • Jangan beli sesuatu berdasarkan iklan semata-mata. Sama ada dari Tv atau product's packaging. Semua ini menggaburkan anda untuk membeli barangan mereka.

  • Jangan beli sesuatu sebab harga tu telah dikurangkan atau mendapat diskaun. Jualan besar dan Kupon sangat bagus untuk beli jika barang korang ada dalam senarai untuk dibelanjakan dan bukan sekadar beli suka2x yang tiada dalam list.

  • Hati2x dengan trick harga. Harga RM0.99 kepada RM1.00.  Menilai harga barangan ikut kemampuannya sendiri, bukan kerana ia adalah satu "tawaran baik" daripada satu lagi pilihan oleh syarikat yang sama.

7 - Tunggu sehingga Jualan besar-besaran dan Harga Diskaun.

  • Guna Kupon atau ambil kesempatan dengan harga diskaun hanya untuk keperluan sahaja atau buat keputusan dengan tepat sebelum membeli. Tarikan dengan harga murah ada lah cara yang mudah untuk pelanggan membeli sesuatu yang bukan kepeluaan bagi pengguna. Beli sesuatu yang betul berguna

8 - Buat Kajian - Sebelum membeli barangan yang mahal seperti mesin basuh, peti ais, Cuba search google atau baca feedback penguna tentang barang tersebut. Cari barang yang betul2x tahan lama kalau boleh lebih dari 10 tahun.


9. Ambil kira semua kos ke dalam akaun - Apa jua yang berkaitan pengeluaran duit seperti minyak kereta juga termasuk dalam Kos.

  • Jangan terpengaruh dengan tawaran pembayaran murah secara bulanan. Kira jumlah keseluruhan harga tersebut dan kira bulanan yang dibuat. Buat perbezaan dan carilah tawaran yang lebih baik.

  • Kalau buat pinjaman, kira berapa banyak interest or caj lain yang kena bayar. Kalau boleh elakkan buat pinjaman.

10. Reward kepada Diri Sendiri -  korang dah berjimat sepanjang bulan dan hasilnya memuskan, maka rewardkan diri sendiri untuk membeli barang yang korang idamkan selama ini. Seperti makan mewah, belanja pakaian dan sebagainya.

  • Lupakan seketika penjimatan sebagai reward kepada korang untuk berbelanja. Matlamatnya tak lain tak bukan adalah sebagai pemberi semangat untuk lebih berjimat dari berbelanja besar selepas ini

Get notifications from this blog

12 comments

  1. Kejap lagi nak reward diri dan anak2 selepas berjimat selama 2minggu tak makan kat luar..Alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. bila nak beli sesuatu kena tanya diri sendiri.. "aku perlu ke benda ni" kalau tak, baik jgn. hoho!

    ReplyDelete
  3. Terima kasih di atas perkongsian info.. dengan pertambahan ahli keluar baru2 ni, kena rancang perbelanjaan betul2..

    ReplyDelete
  4. sememangnya perlukan rancangan untuk berbelanja dengan bijak tahun ini

    ReplyDelete
  5. Terima kasih bro, tips yang bermanfaat untuk semua

    ReplyDelete
  6. Assalam... Sekarang ni nilai RM50 ringgit mmg sangat rendah. Klu beli keperluan tu mmg sekejap je habis. Memang kita perlu berbelanja bijak dan berhemah agar tak kerugian dikemudian hari.

    ReplyDelete
  7. Bagus entri ni.. Boleh jadi panduan..

    ReplyDelete
  8. tahun 2016 ni memang perlu sangat-sangat bijak berbelanja..

    ReplyDelete
  9. jaman sekarang harus pandai mengatur uang

    ReplyDelete
  10. harga serba mahal harus pandai memilih

    ReplyDelete
  11. keperluan Vs kehendak. Perlu utamakan keperluan :)

    ReplyDelete