√ Blogger Buat Duit Online - Adarain

Blogger Buat Duit Online

Semakin ramai blogger buat duit online dan terbukti mampu meringankan beban hidup dengan harga keperluan yang semakin meningkat tahun demi tahun. Juga boleh dijadikan sebagai simpanan untuk masa akan datang di mana kita dapat menggunakan duit tersebut pada waktu kecemasan. Orang kata sediakan payung sebelum hujan jangan sampai nasi sudah menjadi bubur.




90 % kekayaan datang daripada perniagaan.



Tidak pernah terfikir yang aku akan terjebak dengan menjana pendapatan secara online. Semua ini berlaku apabila melihat rakan-rakan blogger yang berkongsikan pengalaman tentang buat duit online di samping memberikan teknik-teknik yang berkesan untuk menjana kewangan.


Bila dah tengok pengalaman diorang, terdetik dalam hati nak buat duit online secara sambilan sahaja sebagai permulaan.



Pengalaman Buat Duit Online


Berikut adalah beberapa pengalaman dan sampai sekarang masih lagi buat duit online. Tidak pernah berhasrat untuk berhenti selagi mampu.


Blogger Buat Duit Online

1) Buat duit dengan Iklan


8share, churpchurp  dan nuffnang merupakan salah satu perkhidmatan pengiklanan tempatan yang paling  popular di kalangan blogger Malaysia. Hanya perlu paparkan iklan di media sosial dan blog. Duit akan dapat berdasarkan CPUV dan CPC.


Pengalaman bersama 8share, Churpchup dan nuffnang dari segi pembayaran memang akan diberikan dalam temph tertentu. Had pengeluaran telah ditetapkan dari RM50 dan RM100 ke atas.


Aku ada post berkenaan dengan pengeluaran hasil 8share sebanyak RM150 buat pertama kali dan sudah cashout sebanyak 3 kali dengan 8share sama dengan Nuffnang. Manakala churpchurp baru sekali cashout.


Itu baru daftar dengan perkhidmatan pengiklanan tempatan belum lagi dengan perkhidmatan luar negara lagi dengan H12, Geniee dan macam - macam lagi.


2) Buat duit dengan menulis


Kemudian diteruskan lagi dengan menjana pendapatan dengan menulis @ advertorial. Kalau blogger banyak traffik, rangking alexa pun bagus begitu juga page rank google, mungkin berpeluang besar untuk mendapat job advertorial. Itu semua bergantung kepada korang untuk mempromosikan kelebihan blog untuk mendapatkan job advertorial.


Aku nak kata dapat job advertorial banyak tu taklah tapi adalah sedikit pengalaman dapat tawaran job advertorial dengan harga yang cukup berbaloi. Lagi banyak dapat job advertorial, lagi masyuklah juga pendapatan itupun kalau banyak deal dengan syarikat besar.


3) Buat duit dengan affiliate


Affiliate membantu meningkatkan pendapatan melalui ashadee.comklikjer.com, Lazada dan World of Hijab. Korang just pilih e-book atau barang yang korang rasa bagus untuk di jual kemudian promosilah dalam blog dengan ayat penuh puitis. Nak tahu macam mana berjaya dalam affiliate boleh beli kitab teknik Seo




[caption id="attachment_3071" align="aligncenter" width="571"]Blogger Buat Duit Online sumber gambar dari dreamstime.com[/caption]

Setakat ini , pendapatan saya dapat dari ashadee sudah kali ke-sepuluh (10). Klikjer dan Lazada tak pernah dapat lagi.


4) Buat duit dengan jual barangan / tawaran perkhidmatan secara online 

Jualan barangan secara online banyak mendapat permintaan memandangkan rakyat Malaysia sibuk dengan kerja dan mengambil keputusan dengan membeli secara online yang senang serta memudahkan berbanding beli secara direct di kedai.


Kalau tak ada modal untuk memulakan perniagaan secara online, korang boleh juga buat dropship yang tidak dikenakan modal satu sen pun, just tinggal korang tolong promote barang dropship then bila barang dapat dijual maka dapatlah duit yang boleh dikatakan sebagai komisyen.


Kalau tidak berapa gemar dengan dropship, boleh juga kongsikan kemahiran korang kepada orang luar seperti menawarkan perkhidmatan untuk menolong terjemah dalam bahasa bahasa inggeris ke bahasa melayu, naikkan jumlah 'like' page facebook atau 'followers' Instagram, design logo, bina blog dan sebagainya dengan bayaran yang berpatutan. Semuanya boleh dilakukan melalui iLancee.com


Promosi boleh dilakukan pada facebook, Instagram dan Google+ terpulang pada kreativiti masing-masing dalam membina ayat untuk promosi barang atau perkhidmatan. Sikit-sikit bila dipromosi selalu, lama-lama banyaklah duit dapat.


Aku memang aktif buat duit dengan jual barang secara online lagi-lagi dropship. Rasa seronok pula bila dapat jual barang secara online dan pelanggan rasa teruja apabila barang sudah sampai.



Cari Pendapatan kena 'gali sendiri'


Sebenarnya ada banyak sumber dan cara untuk menjana kewangan dengan lebih banyak secara online memandangkan pada abad ini hampir semua rakyat seluruh dunia menggunakan internet untuk mencari maklumat.


Korang just perlu cari kelebihan diri dan terus mencari peluang yang ada serta fahamkan dengan betul tentang perniagaan online yang ingin diceburi. Lagi satu, nak buat duit online pun perlukan disiplin dan tahap kesabaran yang tinggi. Tidak ada dua (2) kriteria macam tu memang tak ke manalah hala tuju buat duat online korang.


Untuk akhirnya, Pilih salah seorang yang telah berjaya dalam perniagaan online sebagai inspirasi seperti Irfan Khairi yang menerima jolokan jutawan muda dengan hanya melakukan perniagaan secara online sahaja. Master Zuheir Mafarz juga seorang yang sangat muda tetapi berjaya dalam perniagaan secara online melalui jualan monsters Chocolate Chruncy.  Dari situ korang akan dapat ilham dan semangat untuk teruskan peniagaan online.


Terima kasih diucapkan kepada:


Penaja Utama

http://amariman.com

Penaja Individu

http://www.ombakcreatives.com
http://ejamothman.com
http://www.eridy.com
http://www.hilalazmi.com
http://www.eizil.com
http://www.asamboi.my
http://www.diarymama.com
http://pendekarberkuda.org
http://www.saji.my
http://abangensem.com
http://www.enveeus.com
http://www.pakarniaga.com
http://anarm.net
http://www.daddydee.net
http://www.sunshinekelly.com
http://sweetkurma.com
http://awn.my
http://mawarmerah2008.com
http://www.blogieta.com
http://www.broframestone.com
http://www.akmaomar.com
http://khairilmazri.com
http://wowberita.org/
Japan Budget Trip

Get notifications from this blog

31 comments

  1. Semoga berjaya ;D Satu artikel yang menarik.

    ReplyDelete
  2. wah..menarik untuk tajuk blogger buat duit online...good luck ye

    ReplyDelete
  3. Saya buat duit dengan HANDPHONE.. :)

    ReplyDelete
  4. hoho..

    jom buat duit online hari-harilah macam nih...

    ReplyDelete
  5. Banyak peluang buat duit online ni sebenarnya... Kalau kita tahu teknik yang betul, In Shaa Allah 4 hingga 5 angka tidak mustahil dapat kita perolehi...

    ReplyDelete
  6. billion terima kasih sudi meneruskan cabaran terakhir iPhone 5s gajet impian setiap blogger dan semuga sukses.

    ReplyDelete
  7. tima kasih..info yang berguna untuk newbie.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum. Satu perkongsian yang menarik, seronok membacanya :D Hehe
    Semoga berjaya ya! ^__^

    ReplyDelete
  9. Saya pun nak buat duit dengan online melalui produk yang saya makan sekarang ni :)

    ReplyDelete
  10. Banyak betul sumber pendapatan seorang blogger ni kan

    ReplyDelete
  11. Jual barang secara online!! Jimat kos sewa kedai, gaji pekerja dan sebagainya. Macam saya jadi Shaklee Independent Distributor dan promosi secara online bukan dari rumah ke rumah dah. Tak perlu buat stok pun. :)

    ReplyDelete
  12. Blogger nak buat duit online ni kena pelbagaikan cara. Harapkan advertising je, lambat sikit la memandangkan masyarakat kita baru aje ada minat untuk membaca. Lagipun, kadar internet kita agak mahal, membuatkan kita agak sukar nak dapatkan pembaca baru.

    ReplyDelete
  13. Sangat menjimatkan dari segi kos dan masa.

    ReplyDelete
  14. Ada pelbagai cara untuk kita buat duit online kan...yang penting kita rajin berusaha. Good luck ye :)

    ReplyDelete
  15. Rezeki dah tertulis .. Usaha sahaja yang menentukan samada kita akan dapat atau tidak

    ReplyDelete
  16. masih merangkak rangkak ikut jejak langkah blogger2 otaii semuaaa heee ~

    ReplyDelete
  17. buat duit thru online memang best..sikit sebanyak boleh tampung gaji tetap =)

    ReplyDelete
  18. bisnis online memang sangat berpeluang besar dalam dunia bisnis

    ReplyDelete
  19. betul sekali, ada berbagai cara untuk mendapatkan duit melalui online. Kita tinggal menggali kemampuan kita di bagian apa.

    ReplyDelete
  20. tahun 2015 nanti jangan lupa sertai cabaran affiliate niche kerjaya :)

    ReplyDelete
  21. memang bisnis online sangat menguntungkan sekali

    ReplyDelete
  22. good job... online adalah dunia yang menyenangkan

    ReplyDelete
  23. pengen banget dapat duit hasil online

    ReplyDelete
  24. semoga dipermudahkan urusannya :D

    ReplyDelete