√ Betul ke LPT 2 Tempat Berhantu? - Adarain

Betul ke LPT 2 Tempat Berhantu?

Lebuhraya pantai timur fasa 2 (LPT 2) sepanjang 184km dari Jabor ke Kuala Terengganu adalah sambungan dari LPT fasa 1 dari Kuantan ke Karak (169km).

Maaf gambar telah tiada atas sebab tertentu

Lebuhraya ini dibuka secara berperingkat sehingga siap dan dibuka sepenuhnya pada awal 2015.
Sejak awal pembinaan sehinggalah ke pembukaan sepenuhnya LPT fasa 2 ini banyak cerita-cerita yang berunsur mistik dan dikaitkan dengan alam ghaib kedengaran berlaku di sini.

Baru-baru ni banyak kes kemalangan yang berlaku di LPT2. Tragedi ni berlaku bukan sekali dua tapi sudah berkali-kali berkali terutamanya pada waktu malam.


Ada orang cakap kes kemalangan yang berlaku ni atas sebab mengantuk, cuai dan ada yang kata LPT2 yang baru buka ni berhantu. Betul ke LPT 2 tempat berhantu?

Cerita LPT 2 yang tak pernah anda dengar

Menariknya, peristwa-peristiwa yang berlaku kebanyakannya terjadi di 'area' yang sama antaranya :

- RNR ajil
- Antara susur Bukit Besi dan Susur Ajil
- RNR Perasing
- Antara susur Paka dan Susur Bukit Besi

Ada di antara mereka yang mengalami sendiri kejadian aneh, mistik dan misteri. Bacaan seterusnya agak menyeramkan terutamanya jika anda sedang memandu sendirian di LPT 2 di waktu malam gelap gelita.

Cerita Pertama


Lokasi : Antara susur Paka dan Susur Bukit Besi
Tarikh kejadian : awal 2014
Waktu : 12.00 Tengah malam - 1.00 pagi

"Aku dari KL nak balik ke Kuala Terengganu, naik LPT , exit di Jabor lepas tu naik balik highway kat Paka. Lepas dalam 2 KM aku macam perasan ada sesuatu kat tepi kereta aku. Bila aku toleh ke kanan, nampaklah satu lembaga putih terbang kat tepi cermin kereta aku.

Aku pun bacalah ayat kursi, pasang CD Al-Quran dan elakkan dari panik, terus drive ke depan. Sampailah kat jambatan dekat-dekat exit Kuala Dungun makhluk tu hilang. Waktu tu anak dan isteri aku semua tidur, memang aku tak kejutkan diorang takut diorang histeria."

Cerita kedua


Lokasi : Antara susur Paka dan Susur Bukit Besi
Tarikh kejadian : Pertengahan 2014
Waktu : Antara 11.00 malam ke 12.00 tengah malam

"Aku dari GPP2 nak balik ke Kuala Terengganu, masa tu shutdown jadi memang terpaksa balik lewat. Aku naik highway kat exit Paka, mulanya takde apa-apa lepas tu aku terpandang kat cermin pandang belakang, ada makhluk macam kain putih terbang belakang kereta aku. Aku pun tengok balik betul-betul, confirm memang ada yang mengikut.

Aku tekan minyak, lagi laju dia kejar. Aku terus drive sampai kat jambatan dekat-dekat exit Kuala Dungun, makhluk tu terus hilang. Betullah orang tua-tua cakap, sungai ni sempadan makhluk nampak dan makhluk tak nampak"

Cerita ketiga


Lokasi : RNR perasing
Tarikh ; Awal 2015
Waktu kejadian : 3.00 - 4.00 pagi

"Aku nak ke Temerloh dari Kuala Terengganu, sampai di RNR Perasing rasa nak kencing, aku pun singgahla kat Perasing tu. Time tu takde kereta lain pun kat situ. Cuaca masa tu, baik je. Takde ribut, takde angin kuat.

Masa aku lalu kat tepi taman permainan, aku nampak ada satu buaian berayun-ayun tapi aku tak layan sebab rasa nak kencing tak tertahan. Selesai qada hajat, aku lalu balik kat taman tu, buaian tu masih lagi berayun-ayun.

Yang peliknya masa tu aku tak rase pun angin." Sahabat ni seorang Hafiz Al-Quran jadi dia memang jenis kuat iman. Setakat usik-usik manja camni dia buat dek je.

Cerita ke-empat


Lokasi : Antara susur bukit besi dan susur Ajil
Tarikh : Julai 2015
Waktu kejadian : 10.00 malam - 12.00 tengah malam

"Aku dengan kawan on the way balik ke Kuala Terengganu. Perjalanan kami lancar je tanpa sebarang gangguan. Sampai je dekat area Jerangau, tiba-tiba aku nampak macam ada lori treler melintang tengah jalan. Aku pun apa lagi, brek la. Nasib baik takde apa-apa kat belakang.

Elok je kereta kitorang slow down, lori tu tiba-tiba hilang. Aku pandang kawan aku kat sebelah, dia pandang aku. Aku pun cakap, syyhh nanti kita cerita. Pasang Al-Quran , teruskan perjalanan tanpa sepatah bicara"

Cerita ke-lima


Lokasi : Antara susur bukit besi dan susur Ajil
Tarikh : Ogos 2015
Waktu kejadian : 1.00 pagi - 2.00 pagi

"Aku dengan budak aku on the way dari Paka nak ke workshop di Bukit Payong. Kami terpaksa balik sebab stok ducting dah habis. Sampai dekat area Jerangau aku potong satu kereta ni. Lepas tu tiba-tiba kereta tu ada balik depan kitorang.

Aku pun tekan minyak nak potong balik kereta tu, sampai je dekat kereta tu, kereta tu terus hilang. Yang budak aku ni, buat mulut celupar boleh pulak dia cakap kat aku, "bos, mana kereta tadi. Ahh sudah. Hantu tu. Kita dah kena ni. Hantu tu."

aku terus cakap kat dia , diamlah. Lepas tu tiba-tiba je terbau busuk yang amat sangat. Budak tu boleh pulak cakap "Bau apa ni bos, bos kentut ke. Eh, ni macam bau bangkai. Ah sudah, dia main tumpang-tumpang pulak".

Aku pun terus pasang bacaan Al-Quran sambil menyumpah seranah budak tu. Tobat aku tak bawak lagi dia pergi Paka. Mulut takde insurans."
Kesimpulan Tentang LPT 2 Tempat Berhantu

Ada banyak lagi cerita-cerita lain yang dikatakan berlaku di LPT2 ni tapi tak dapat dipastikan kesahihannya sebab saya tak dengar dari orang yang mengalaminya sendiri. Lima cerita di atas diceritakan terus dari orang yang mengalami kejadian-kejadian tersebut.

Selain itu, jika diperhatikan, kebanyakan kemalangan maut yang berlaku di LPT 2 terjadi di kawasan yang lebih kurang sama. Mungkin sebab faktor keadaan jalan yang beralun dan mungkin juga sebab terdapat gangguan makhluk Allah yang kita tidak nampak. Ingatlah, makhluk itu juga makhluk Allah dan sebaik-baik mereka adalah sejahat-jahat manusia.

Sentiasalah berzikir dan mengingati Allah setiap masa. Insya Allah , kita akan sentiasa dalam perlindungan Allah dan malaikatNya walau di mana kita berada.

Satu nasihat, kalau bawak isteri dalam pantang atau ada anak-anak kecil, seboleh-bolehnya elakkan dari menggunakan LPT 2 di waktu maghrib atau tengah malam. Rancang perjalanan anda supaya tidak terlalu lewat ketika sampai di LPT 2.

Keluarlah ke jalan pantai bila waktu dah maghrib atau lewat malam sebab bila dah sampai ke LPT 2 tubuh dah semakin letih.

Ketika tubuh letih ni, semakin mudah makhluk-makhluk ni untuk mengganggu. Yang penting sentiasa berzikir mengingati Allah dan berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W insya Allah jiwa kita akan sentiasa kuat dan berupaya melawan apa jua gangguan yang datang.

Get notifications from this blog

10 comments

  1. menakutkan juga,, jika lewat ke sana harus sambil baca doa klo lewat sana

    ReplyDelete
  2. cik tom org terengganu dan biasa guna lpt 2 utk balik ke kmpg...xpernah lagi balik malam..tp jalan kat situ mmg xrata..kalau bwk laju mudah nak bouncing...

    ReplyDelete
  3. Takut gak nak guna hiway baru ni kan...macam-macam cerita

    ReplyDelete
  4. yang penting jangan bermusafir seorang diri :)

    ReplyDelete
  5. siapa yang kentut tu?

    haha..

    ReplyDelete
  6. pembuatan jalan tak pandang daerah larangan jadinya suka banyak hantu berdendam

    ReplyDelete
  7. memang tak best sikit jalan LPT ni, hari tu pernah lalui, jadi serik pulak, bukan sebab hantulah

    ReplyDelete
  8. Dah memang tu kawasan diorang la tu :D kita yang tumpang lalu kena la jaga tingkah laku dan perangai masa lalu kawasan diorang

    ReplyDelete
  9. dulu kawasan hutan tak hairan kalau kena gangggu.

    ReplyDelete