√ Charge Debit Advice Untuk Pengguna Maybank - Adarain

Charge Debit Advice Untuk Pengguna Maybank

Debit Advice : Terkejut saya bila mana saya check akaun history transaction ada berlaku penolakan caj untuk Debit Advice yang dikenakan oleh pihak Maybank. Apa itu Debit Advice?

Maaf gambar telah tiada atas sebab tertentu

Apa itu Debit Advice?


Berikut adalah jawapan dari pihak Maybank sendiri berkenaan dengan Debit Advice.

Untuk makluman anda, ia adalah penolakan bagi caj tahunan untuk pengeluaran wang tunai tanpa had sebanyak RM 8+6% GST= RM 8.48 (Debit advice).

Kebiasaannya, caj akan dikenakan bagi pengeluaran kelima dan seterusnya dalam satu bulan sekiranya perkhidmatan pengeluaran tanpa had tidak didaftar. Caj yang akan dikenakan bagi setiap pengeluaran adalah RM0.53 (mulai pengeluaran yg kelima).

Bagi semakan lanjut anda boleh membuka pautan yang diberi : http://goo.gl/tF8YB8

Ringkasan Debit Advice


Jadi apa yang saya faham adalah Caj Debit Advice yang dikenakan sebanyak RM8.48 adalah untuk pengguna Kad Debit yang selalu melakukan transaksi menggunakan kad debit tanpa had.

Tapi boleh stop caj debit advice ini kat cawangan Maybank.

Bila korang stop je Caj Debit advice ini automatik had pengeluaran jadi limit 4 kali sahaja dalam sebulan kat ATM.  Caj Pengeluaran yang kelima dan ke atas pula akan dikenakan charge sebanyak RM 0.53 dalam masa 1 bulan.
Sebagai pengguna tegar maybank memang selalu sangat melakukan transaksi lagi-lagi kalau beli barangan secara online. Jadi benda macam ni memang kena ambil tahu mana tahu ada caj tersembunyi yang terlepas pandang.

Get notifications from this blog

24 comments

  1. strategi mereka yang menggunakan teknik tersembunyi atau hidden kos bukanla sesuatu yang bagus!

    ReplyDelete
  2. senangnya dia buat duit, simpan duit orang lepas tu pusing balik untuk besarkan bisnes...

    ReplyDelete
  3. saya dah jarang keluarkan duit dari Maybank, kalau keluar juga sekali banyak, lepas tu simpan dalam CIMB, nak keluar banyak kali pun tak apa.

    ReplyDelete
  4. pernah terjadi dan siap col maybank.. bila dia terangkan, cik en suh dia batalkan.. tp pengeluaran sebulan x leh lebih dari 3 kali.

    ReplyDelete
  5. owh, boleh macam tu ek.. better macam tu senang kan?

    ReplyDelete
  6. Saya dah jarang keluarkan duit sekarang ni. Sebab semua payment online ke offline ke guna kad. Jadi dalam sebulan tu mungkin sekali dua je kena withdraw utk guna cash. Sebab malas jugak nak bayar kos-kos entah apa-apa macam tu.

    ReplyDelete
  7. memang pandai orang maybank nih.

    kejenya sedut duit aje. haha..

    ReplyDelete
  8. Biasalah Maybank nak untng banyak :D

    ReplyDelete
  9. ada makcik-makcik yang tak guna pun perkhidmatan debit ni, tetap dikenakan caj.sepatutnya kena bagitahu dulu masa buat akaun mula-mula tu.

    ReplyDelete
  10. btol. kena gtau kelebihan dan kekurangan guna kad debit ni. malas nak cakap boleh bagi template ke.. kalau tnjuk kat web ramai yg malas nak baca. hehe

    ReplyDelete
  11. Memang ada caj macam ni selalu tengok dalam akaun..akaun sendiri pun kena gst kan..huhu

    ReplyDelete
  12. Lepas ni nak buat macam tu la..keluar maksimum terus

    ReplyDelete
  13. masalahnya baru semalam saya buat kad bank..xde buat transaksi pe2 pon..dah ken atolak rm8.48..n whattt???

    ReplyDelete
  14. kena rujuk balik tanya kat pihak bank sendiri untuk tahu lebih lanjut.

    ReplyDelete
  15. masalah kartu ini saya kurang paham pun .........

    ReplyDelete
  16. semalam(khamis),saya baru saja buka akaun maybank untuk pertama kali.atas sebab kerja.jadi saya berjaya buat deposit hanya rm10 sahaja.sebab saya memang tak berminat dengan bank maybank.hee.saya pun telah guna applikasi maybank2u untuk semak deposit rm10 tu.ya memang betul ada rm10.hari ni pun saya saja semak lagi.tapi hanya ada rm1.52 sahaja.saya pelik sebab saya masih belum gunakan rm10 tu.apa sebab jadi begitu?saya semak transaction history.disitu ada tunjuk debit advice service rm8.48.baru la tau kemana duit tu pergi.

    ReplyDelete
  17. so,
    tiap bln kane mw kena deduct??

    ReplyDelete
  18. setiap transaksi omline dah kena charge kan? so charge kebabian apakah ini maybank?

    ReplyDelete
  19. […] Tapi kalau lebih 4 kali means banyak kali keluar kat caj tahunan akan dikenakan iaitu sebanyak RM8.48 dah termasuk GST.. Boleh rujuk [DISINI] […]

    ReplyDelete
  20. Hahaha.. i baru je kene... tak tau pulak berlaku mcm ne sbp x pernah tgok detail akaun.. lgpn jrg keluar duit guna atm.. selalunya online jer.. tp bulan ne terlebih pakai kot.. emmm nasip x mengamuk jual mesin atm tadi hahaha...

    ReplyDelete
  21. hahah. melampau sampai nak jual mesin atm. hahah

    ReplyDelete
  22. Dah 2 bulan berturut2. Kata setahun sekali....x fhm

    ReplyDelete