√ Sunnah Yang Diremehkan Ketika Ramadhan - Adarain

Sunnah Yang Diremehkan Ketika Ramadhan

Kini sudah masuk hari yang ke-10 kita berpuasa dan berharap dapat meneruskan ibadah puasa sampai habis dengan pelbagai aktiviti yang bermanfaat. Ada sedikit info tentang sunnah yang diremehkan ketika ramadhan antaranya seperti berikut :


1. Mengakhirkan Sahur
Disunnahkan bagi orang yang hendak berpuasa untuk makan sahur. Nabi S.A.W bersabda (maksudnya) "Sahur adalah makanan yang penuh berkah, oleh kerana itu, janganlah kalian meninggalkannya sekalipun hanya dengan minum seteguk air. Kerana Sesungguhnya ALLAH dan para malaikat berselawat kepada orang-orang yang makan sahur" (HR Ahmad)

Sunnah Yang Diremehkan Ketika Ramadhan

2.Menyegerakan Berbuka
Nabi S.A.W bersabda maksudnya "Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka" (HR Bukhari & Muslim


3.Berdoa ketika Berbuka
Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud " Ada tiga orang yang doanya tidak ditolak: Pemimpin yang adil, orang yang berpuasa ketika dia berbuka, doa orang yang dizalimi" (HR Tirmidzi & Ibnu Hibban)


4.Berbuka dengan Rutab atau Kurma atau Air
Anas bin Malik R.A berkata " Rasulullah S.A.W biasanya berbuka dengan rutab (Kurma Basah) sebelum menunaikan solat. jika tidak ada rutab, maka beliau berbuka dengan tamar (tamar kering). Dan jika tidak ada yang demikian Baginda berbuka dengan seteguk air" (HR Abu Daud & Ahmad)


5.Memberi makan pada orang yang berbuka
Rasullullah  S.A.W bersabda (maksudnya)" Siapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa tersebut tanpa mengurangu pahala orang yang berpuasa itu sedikit pun. (HR at-Tirmidzi, Ibnu Majah & Ahmad)


==


Itulah serba sedikit sunnah yang diremehkan atau jarang diamalkan oleh umat Islam terutamanya golongan muda dan bujang. Diharap kita sama2x alert dengan perkara ini dapat meningkatkan sunnah2x yang ada supaya mendapat berkah dari-NYA. amin~.

Get notifications from this blog

4 comments

  1. nice artikel..ye la..

    sunnah2 ni smakin dilupakan..

    ReplyDelete
  2. melaksanakan yang wajib saja sudah beruntung di zaman ini

    ReplyDelete
  3. berpegang teguh ajaran agama seperti memegang bara api saat ini

    ReplyDelete