√ Telegram Mesengger Telah Diblock Oleh Cina - Adarain

Telegram Mesengger Telah Diblock Oleh Cina

Wesbite The Guardian baru-baru ini telah menerbitkan artikel tentang WhatsApp yang membolehkan pengintipan kepada mesej yang telah disulitkan. Beberapa orang telah bertanya kepada Durov yg merupakan pengasas Telegram, sama ada Telegram juga boleh terjadi pada whatsapp yang senang diintip mesej yang telah disulitkan.

Telegram Mesengger Telah Diblock Oleh Cina
sekadar gambar hiasan
Jawapan Durov ialah TIDAK.

Berikut adalah ulasan dari pengasas Telegram sendiri berkenaan dengan Negara Cina mengambil tindakan block Telegram messenger yang mempunyai sekuriti yang tinggi tetapi dalam pada masa yang sama tidak block Whatsapp messenger.

Alasan cina untuk blok telegram kerana telegram membantu peguam hak asasi manusia. katanya mereka mengguna 'secret-chat' untuk terlibat dalam "serangan ke atas Parti [Komunis] dan kerajaan. Info lanjut boleh baca kat [SINI]

Secret chat kalau sesiapa yang guna Telegram mesti tahu fungsi ini boleh ditetapkan masa dan apabila masa yang telah ditetapkan sudah sampai, mesej tersebut akan hilang serta merta. Contoh, masa ditetapkan masa 5 minit je, so dalam 5 minit je mesej tu ada, lepas dari 5 minit tu mesej tu akan hilang.

WhatsApp boleh menghantar mesej peribadi anda ke China


Sejak tahun lepas, WhatsApp menjanjikan penyulitan end-to-end untuk semua mesej yang dihantar menggunakan aplikasi mereka. Tetapi Whatsapp telah pun melanggar janji ini dengan memaksa pengguna dengan pihak ketiga tanpa enkrip.

WhatsApp boleh mengawal perubahan utama dan menghantar semula mesej menggunakan kunci baru, walaupun pengguna tidak memintanya. Hasilnya, WhatsApp boleh mendapatkan transkrip keseluruhan perbualan tanpa menghantar sebarang notification kepada pengguna.

A post-factum notification will be sent only if you went to Settings – Account – Security and enabled 'Security notifications' in the past.

padahal, WhatsApp mendakwa ini dalam setiap chat:
"Messages you send to this chat are now secured with end-to-end encryption, which means WhatsApp and third parties can't read them."

This claim is a lie.

Lihat Bagaimana WhatsApp Respond ?

WhatsApp's official response was that the backdoor is a "design decision" and that WhatsApp "offers people security notifications to alert them to potential security risks." They did not mention that these "security notifications" are turned off by default, and are well hidden in Settings.

Meanwhile, the WhatsApp FAQ actually discourages you from looking:

"Only you and the person you're communicating with can read what is sent, and nobody in between, not even WhatsApp. [...] All of this happens automatically: no need to turn on settings or set up special secret chats to secure your messages."

This claim is also a lie.
Boleh rujuk sumber [DISINI]

Get notifications from this blog

6 comments