√ Pengalaman Melawat Muzium Penjara Malaysia Di Melaka - Adarain

Pengalaman Melawat Muzium Penjara Malaysia Di Melaka

Gara-gara viral post pasal Muzium Penjara Malaysia kat Melaka di facebook terus tetiba rasa nak pergi sana tengok suasana penjara macam mana... Sebab rare gak penjara buat muzium. Biasa pasal muzium sejarah Malaysia ni pasal penjara mesti menakutkan.

Pengalaman Melawat Muzium Penjara Malaysia Di Melaka
hadapan muzium penjara melaka


Tujuan Penubuhan Penjara Malaysia


Penubuhan Muzium Penjara Malaysia di alaf baru ini amat bertepatan sekali dengan arus pembangunan Jabatan Penjara Malaysia dalam konteks meningkatkan imejnya. Mengimbau kembali sejarah Jabatan Penjara Malaysia, wajarlah sekali diabadikan sebuah muzium agar sejarah dan kegemilangan jabatan ini tidak luput ditelan zaman.
Pada 27 Januari 2010 Jabatan Penjara Malaysia mendapat kelulusan daripada KDN dengan peruntukan sebanyak 1.5 juta untuk mengubah suai Penjara Banda Hilir untuk dijadikan sebuah Muzium Penjara Malaysia.

Penjara Banda Hilir telah dikosongkan pada 25 Jun 2010. Banduan-banduan dan anggota Penjara Banda Hilir dipindahkan di penjara baru di Penjara Sungai Udang, Masjid Tanah, Melaka bagi memberi laluan kerja-kerja pengubah suaian yang dijangka siap pada penghujung tahun 2010.

Usaha untuk menjayakan Muzium Jabatan Penjara Malaysia menjadi kenyataan mendapat sokongan padu dari ketua pengarah Penjara Malaysia yang baru iaitu Yang Berbahagia Datuk Wira Hj. Zulkifli Bin Omar. Dengan penubuhan Muzium Penjara Malaysia, sejarah warisan Penjara dapat dipelihara dan diselamatkan, koleksi artifak-artifak sejarah Jabatan Penjara Malaysia boleh dipamerkan untuk tontonan umum. Melalui penerangan dan pameran ,para pelajar serta masyarakat umum dapat menjalankan penyelidikan berkaitan, persekitaran kerja dan sejarah Jabatan Penjara Malaysia.

Apa yang menarik Kat Muzium Penjara? 

Menariknya kat sini korang dapat lihat sendiri suasana sebenar dalam penjara yang hanya mampu melihat awan je dan dikelilingi oleh dinding sahaja.  

korang juga dapat melihat tempat sebatan dan juga tempat gantung sampai mati yang dikenakan untuk mereka yang melakukan kesalahan yang berat. Memang sangat menakutkan. Dua (2) tempat ini iaitu tempat sebatan dan hukuman gantung tak dibenarkan ambil gambar. Kenapa tak boleh ambil gambar tu tak taulah kenapa.. tapi selain dari itu korang boleh ambil gambar. 

Pengalaman Melawat Muzium Penjara Malaysia Di Melaka
Bilik Penjara

Then korang dapat melihat sejarah penubuhan penjara Malaysia, kantin dorang, tempat bermain dorang, tempat bermandi dan bilik penjara dorang macam mana.  

Nampak macam kecil muzium dari luar tapi bila masuk dalam agak besar juga dalam ni. Boleh tahan penat gak masuk dalam muzium ni. 

Pengalaman Melawat Muzium Penjara Malaysia Di Melaka
Tempat beriadah banduan
Ini antara gambar yang sempat diambil hasil catatan banduan ketika berada dalam penjara


Pengalaman Melawat Muzium Penjara Malaysia Di Melaka
Selamat tinggal


Pengalaman Melawat Muzium Penjara Malaysia Di Melaka
banduan menunggu hari penentuan
Secara keseluruhan, muzium ini lebih banyak kepada sejarah penubuhan penjara serta sejarah penjara di beberapa tempat seperti di Penjara Pudu yang sangat popular satu ketika dulu yang dikenang sehingga kini.. Selain itu banyak sejarah staff di jabatan penjara yang banyak menyumbang kepada dunia penjara.

Macam Mana nak ke lokasi Muzium Penjara ?

Tempat ni senang je nak cari melalui google maps cuma yang payahnya nak parking sampai korang tak tau mana tempat sebenar parkingnya.. 

Punyalah aku gigih pusing mana parking muzium ni rupanya parking kat area rumah or kuartes sebelah muzium tu. Kiranya muzium ni takde tempat parking then korang kena parking area kuarters. 

Pengalaman Melawat Muzium Penjara Malaysia Di Melaka
Tempat parking serta laluan ke muzium penjara

Pengalaman Melawat Muzium Penjara Malaysia Di Melaka
parking area kuarters sebelah muzium
Lokasi Muzium Penjara di Melaka adalah di Jalan Parameswara 75000 Banda Hilir, Melaka. Setiap hari buka dari pukul 9 pagi sampai 5 petang dan tutup pada hari isnin. 

Get notifications from this blog

1 comment