9 SOP Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) Beroperasi 4 Mei 2020

Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) membolehkan operasi beberapa sektor ekonomi dibuka semula bermula 4 Mei.

9 SOP ini perlu dipatuhi semua pihak terlibat termasuk kita sebagai pengguna.


1. Amalan jarak sosial yg selamat iaitu sekurang-kurangnya 1 meter;

2. Kerap mencuci tangan dengan air dan sabun, atau
menggunakan hand sanitiser;

3. Penggunaan topeng muka dan hidung (facemask);

4. Saringan kesihatan di pintu masuk premis;

5. Keutamaan melindungi kumpulan berisiko seperti kanak-kanak, bayi, warga emas dan OKU;

6. Individu tidak sihat dan bergejala dikehendaki segera menjalani pemeriksaan kesihatan;

7. Bilangan penumpang dalam kenderaan awam perlu mengambil kira penjarakan sosial;

8. Menggalakkan transaksi secara atas talian (online), dan

9. Melaporkan segera kepada Jabatan Kesihatan jika terdapat maklumat mengenai jangkitan COVID-19.

Sama-sama kita mencegah

Perjalanan pergerakan antara negeri masih tidak dibenarkan termasuk untuk sambutan Hari Raya Aidilfitri. 

Kebenaran perjalanan hanya diberi jika terdapat keperluan penting seperti SOP sebelum ini :PM @MuhyiddinYassin

Norma baharu khas buat pekerja awam

Kesimpulan Tentang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) 


PKP bersambung, rakyat complaint - takde keje, duit habis. Buat PKP Bersyarat pun complaint.

Keluar sorang. Naik grab nak gi keje. Rakyat complaint pasal duit kena keluar lebih. Bini complaint laki tak pandai beli barang. Now dah slow2 bagi keje. Complaint pulak cakap takut. Dah bagi pergi berdua, kau bawak keluar satu rumah pulak.

Sebenarnya yang problemnya ni kita ni sebagai rakyat. Letaklah pemimpin bagus camne pun. Policy bagus camne pun, selagi rakyat sendiri tak faham tanggungjawab sendiri, memang hancur lah.

Kerajaan bagi kelonggaran bekerja.
So, ko gi keje terus balik.
Kat tempat keje, buat keje je.
Bukan suruh berkumpul berbual membawang.

Gi kedai keluar berdua. Laki tukang drive je.
Bini sorang masuk kedai. Bukan dengan laki sekali beratur masuk kedai.

Daycare dibuka.
Tu untuk bantu mak ayah yang bekerja yang complaint takde orang nak jaga anak time keje. Rasa risau anak takde social distance, tak selamat.

Mintak tolong jiran. Upah jiran jaga anak.
Kedai makan dah bukak bukan maksud kau boleh lepak mamak sampai sahur.

PKP tetap berjalan.
Kelonggaran dah dibagi.
Bukan maksud kau boleh keluar tanpa keperluan yang penting.

Kita jaga kita?
Haaa jaga perangai masing-masing dulu.
Jangan tunjuk sangat macam dah bertahun kena kurung dalam gua tak nampak dunia.
9 SOP Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) Beroperasi 4 Mei 2020 9 SOP Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) Beroperasi 4 Mei 2020 Reviewed by adarain on May 02, 2020 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.