√ Tips Melancong Barcelona Bandar Termahal Di Sepanyol - Adarain

Tips Melancong Barcelona Bandar Termahal Di Sepanyol

Barcelona merupakan bandar yang kedua terbesar di Sepanyol dan bandar yang termahal di Sepanyol. Ia menerima jumlah pelancong lebih kurang 9-10 juta setiap tahun dan menjadikan Barcelona antara destinasi utama pelancongan di Eropah. Lawatan saya ke Barcelona ialah pada hujung Nov 2016 dan saya bermalam 2 malam di sana ( rasa rugi pula x menginap lebih lama ). Di bawah ini saya kongsikan info info penting bagi yang ingin melawat Barcelona. Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri. 


Info umum/ General 


Barcelona secara umumnya ialah sebuah bandar yang agak mahal untuk dilawati. Barcelona terkenal dengan senibina yang agak unik khususnya ciptaan Gaudi yang banyak membawa masuk pelancong ke Barcelona. Barcelona memiliki aura Paris namun Barcelona jauh lebih teratur,compact dan efisien. Barcelona ialah sebuah bandar yang pedestrian friendly ( laluan pejalan kaki yang sungguh luas dan lebar). Kebanyakan monumen atau tempat menarik terletak di tengah bandar kecuali ada beberapa yang memerlukan kita untuk menaiki metro atau bus. Bagi yang ingin melawat Barcelona dinasihatkan untuk pergi pergi pada musim sejuk ( November - Mac ) disebabkan oleh jumlah pelancong yang lebih rendah dan memudahkan kita untuk akses ke tempat- tempat menarik dengan lebih mudah dan tak perlu beratur terlalu lama. Dinasihatkan berhati hati di Barcelona kerana ia ialah bandar yang terkenal dalam kalangan pickpockets. 


Tips Melancong Barcelona Bandar Termahal Di Sepanyol
Barcelona, merupakan ibu negeri dan bandar raya Catalonia yang paling ramai penduduk dan bandar raya kedua terbesar di Sepanyol



Harga / Pricing 


Harga secawan cafe latte di starbucks ialah RM 20-25. Harga satu set combo MCD ialah RM 32-36. Hotel di Barcelona bermula dari RM300 ( harga semasa ) 


semalam untuk hotel 3 bintang. 


Pengangkutan/ transportation 


Bagi yang tiba di El Prat Barcelona Airport, anda boleh mengambil


Metro untuk terus ke bandar dan mengambil masa lebih kurang 20 minit. Sekiranya anda tiba di Barcelona Sants Train Station, anda boleh mengambil metro ke pusat bandar dan mengambil masa lebih kurang 10 minit. Barcelona mempunyai perkhidmatan metro yang sangat efisien. Terdapat 8 line metro Barcelona. Harga untuk satu perjalanan ialah 2.4 Euro. Dinasihatkan untuk membeli T10


Tiket yang boleh digunakan sebanyak 10


perjalanan dan harganya ialah 10 Euro. 


Penginapan/ accommodation 


Barcelona dibahagikan beberapa kawasan kejiranan. Untuk memudahkan akses ke tempat tempat menarik anda boleh menginap di kejiranan : 

  • Gothic ( paling Central tetapi paling mahal ) 
  • Eixample ( banyak monumen menarik terletak dalam kawasan ni). 
  • El Born ( banyak kafe hipster dan lebih murah ) 
  • Barceloneta ( dekat dengan laut dan penuh dengan restoran mewah )

Anda juga boleh menginap di luar dari kawasan yang dicadangkan diatas, kerana akses metro di Barcelona sangat efisien. 


Saya menginap di Hotel SOHO, Eixample( semalam RM320). Hanya seminit jalan kaki ke stesen metro Urgell. Saya boleh berjalan kaki hampir ke semua kawasan pelancongan kecuali pantai dan Park Guell.

 

Cuaca/ weather 


Barcelona mengalami Iklim Mediterranean iaitu musim panas dan sejuk yang tidak melampau. 


Musim panas sekitar 20-30 celcius 


Musim sejuk 6-16 celcius. 


Musim sejuk di Barcelona bermula pada bulan November hingga Mac. Digalakkan berkunjung ke Barcelona pada musim sejuk kerana jumlah pelancong yang rendah dan memudahkan akses ke semua tempat menarik. 


Musim panas khususnya Jun ke September adalah waktu kemuncak di Barcelona. Terlalu ramai pelancong dan semua mahal. 


Tempat menarik / places of interest:

 

  • Sagrada la familia Church 
  • Camp Nou stadium
  •  Casa Batllo
  • Casa Mila @ La pedrera
  • Park guell
  • Barcelona beach 
  • Las Ramblas
  • Gòthic Area
  • Plaza Catalunya
  • Passieg de Gracia ( shopping)

Kebanyakan entrance fees untuk tempat/ tempat menarik di Barcelona sangat mahal. Ada yang mencecah sehingga 22 Euros. ( Casa batllo & casa Mila ) 


Secara keseluruhan, Barcelona memberikan Vibes yang berbeza dari Madrid dan Andalusia. Makanan halal juga lebih mudah diperolehi dan akses kepada Seafood lebih banyak. Sekiranya ada kesempatan berkunjung ke Sepanyol, masukkan Barcelona dalam wishlist anda. You’ll love it. You just have to be extra prudent or else you’ll burn more holes in your pockets. Barcelona is expensive..


Sumber dari Mohamed Fazil

Get notifications from this blog