Pelajar Kena Tangkap Disangka Bawa Bom Tetapi Sebenarnya Jam Buatan Sendiri - adarain

Thursday, 17 September 2015

Pelajar Kena Tangkap Disangka Bawa Bom Tetapi Sebenarnya Jam Buatan Sendiri

Pelajar Kena Tangkap Disangka Bawa Bom : Ahmed Mohamed berusia empat belas (14) tahun hanya mahu mendapat perhatian dari guru-gurunya tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya, dia ditangkap kerana disangka membawa bom.




[caption id="attachment_4664" align="aligncenter" width="700"]Pelajar Kena Tangkap Disangka Bawa Bom Tetapi Sebenarnya Jam Buatan Sendiri sekadar gambar hiasan[/caption]

Punca tersebut adalah dikatakan benda yang dibawa oleh Mohamed mempunyai kandungan yang berbahaya dan walaupun telah diberi penjelasan dari Mohamed di mana kandungan tersebut tidak berbahaya namun cikgu berkenaan tetap tidak percaya.


https://twitter.com/anildash/status/644020453724585984/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw

Kejadian tersebut telah menimbulkan isu perkauman dan membuatkan penduduk Texaz melepaskan kemarahan dalam media sosial apabila pelajar keluar sekolah dengan keadaan tangan digari setelah pelajar tersebut membawa jam buatan sendiri yang disangka Bom


Bapa Ahmed, iaitu Mohamed Elhassan menyatakan mendakwa insiden ini dikaitkan dengan Islamophobia




Mungkin kerana nama Mohamed dan berkaitan dengan tragedi 11/9,  anak saya mendapat layanan kurang baik.



Jawapan Ahmed Mohamed berkenaan dengan kejadian ditangkap



Saya rasa tidak adil sebab saya bawa benda (jam buatan sendiri) ke sekolah yang tidak memberi ancaman kepada sesiapa pun. saya tidak melakukan perkara yang salah. Saya cuma menunjukkan benda tersebut dan tiba-tiba kena tangkap pada hari tersebut. Kata Mohamed kepada NBC



https://www.youtube.com/watch?v=3mW4w0Y1OXE


Pelajar Kena Tangkap Disangka Bawa Bom Jadi Perhatian Dunia


Berita penangkapan Ahmed Mohamed telah menjadi perhatian dan isu hangat di internet seluruh dunia.


Turut mendapat perhatian ialah President Amerika Barack Obama dan Pengasas Facebook iaitu Mark Zuckerberg,


Tweet dari President Amerika yang mempelawa Ahmed untuk menunjukkan jam tersebut di White House :


https://twitter.com/POTUS/status/644193755814342656?ref_src=twsrc%5Etfw

Status dari Mark Zuckerberg turut mempelawa Ahmed untuk datang ke HQ Facebook.

https://www.facebook.com/zuck/posts/10102373304096361

 
Comments

18 komentar

Hebat budak ni, moga lebih ramai anak muda seperti ini.

Memang genius budak ni! Padan pula dgn t-shirt NASA yg dipakai ketika hari kejadian. Thumbs up! Apa yang saya buat pada usia 14 tahun? Krik krik

genius and brilliant boy, moga tiada diskriminasi berlaku lagi

Takde gmbr jam yg dia design tu ke? Mmg teruk tahap Islamophobia dierang ni.

itulah mungkin sebab rupanya macam bom jadi semua orang kalut. tapi budak ni memang genius

search punya search tak jumpa plak design clock ahmed.

ini memang amat sadis...

dia dibesarkan dalam keluarga yg baek

kesian adik tu..sepatutnye kepandaiannya dipuji tapi sebaliknya..

kesiannya dia..tahap genius dia disalah ertikan..tak patut kot

sayang sekali beliau disisihkan hanya sebab nama dan agama.

la ini rupanya jam dia. puas aku cari gambar jam tu

kesian budak tu tak pasai-pasai kene tangkap, tapi gerun jugak jam tu mcm bom, tapi siat la dulu sebelum kene tangkap

betul sudah masuk virus pobia islam

sangat terlihat bahwa negara barat sangat ketakutan tuh..

kasian lah anak tuh di tuduh membawa bom

Memang negara barat sangat fobia dengan masyarakat Islam ni....


EmoticonEmoticon