√ Zalim Sangat Ke PTPTN? - Adarain

Zalim Sangat Ke PTPTN?

Tertarik dengan perkongsian salah seorang pengguna Facebook iaitu Mohd Nizam yang berkongsi dengan cara mengatasi masalah yang dihadapi oleh peminjam PTPTN. Setiap penyelesaian ada masalahnya, selagi ada usaha ke arah untuk menlangsaikan hutang selagi itu ada cara yang dipermudahkan untuk membayar hutang.

Terpanggil untuk menulis berkenaan PTPTN.

I am one of the peminjam.

The last time I pay the pinjaman (on consistent basis) was in year 2010. Yes Sir, I didnt make the payment since 5 years back (kalau ada pun, maybe xsampai 10 kali bayar dlm masa 5 tahun, paling2 pun RM200 sekali bayar).

To be frank, it was not because I cannot afford to pay RM200 per month. It was because of I was very much busy with my job and very much ignorance to even explore on the payment mechanism

Dont get me wrong. I was not running away from debt, it is more that I was weak in managing payment for my debt. But I do want to pay the debt.

Lately, there are so many FB posting regarding PTPTN. Banyak sangat, dengan gambar penyata yang kita sendiri x tahu tulen atau edited.

Zalim Sangat Ke PTPTN?
sumber gambar dari facebook ptptn


Zalim Sangat Ke PTPTN


Pendek kata, PTPTN tu katanya lebih zalim dari perkataan "Zalim" tu sendiri.

Memandangkan diri sendiri adalah penghutang, maka samada nak tak nak, I just have to face the so-labelled Zalim organisation.

So I went to PTPTN small office at UTC Kuantan yesterday.

Guess what? I can actually do penstrukturan semula pembayaran. PTPTN actually ada buka pintu untuk ruang berbincang dengan penghutang, bukan terus sembelih leher macam kita punya popular belief.

As a result of the perbincangan, the rate for me is reduced from 3% to 1%. I can continue my loan payment at RM190++/month for 10 years.

Off course, there are paperwork need to be done and new agreement to be signed. But my permohonan was considered and agreed in principle.

Berbalik kepada nak label PTPTN ni sebagai "Zalim":-

1. First and foremost, kita pinjam duit dari PTPTN. Please advise me in what religion, penganut dia diwajibkan lari dari bayar duit yang dipinjam?

2. Duit yang dipinjam, perlu dibayar balik untuk kemudahan peminjam lain di masa datang. Peminjam lain tu, kalau xsalah, kita punya adik2, anak2, dan sedara mara juga i.e. Malaysian. Kalau kita x pulang balik utk kegunaan next generation, bukan ke kita sedang berlaku "Zalim"?

3. Just like me, I believe most of us xbaca betul2 pun agreement PTPTN masa kita sign dulu. Main sign je asalkan dapat duit. But is it due to their mistake or is it due to our ignorance? Be frank to ourself.

4. Kalau dapat diputarkan masa, I would personally advise the old me not to take PTPTN but to explore other option e.g. convertible loan from mara, cari biasiswa, kerja part-time. One simple reason i.e. It is not a wise decision to have debt before you start to your steady income.

5. But the thing is I dont have Mesin Cahaya Masa Doraemon. Thus, I cannot turn back the pendulum.

6. Kita dah berhutang, kita wajib bayar. As simple as that.

7. Daripada percaya 100% pada post dan comment2 FB, lebih baik kita pergi sendiri ke ofis PTPTN, dan tanya mereka terus.

8. Sebagai analogi mudah untuk (7) kat atas, cuba bayangkan kita hidup berjiran. Jiran A datang kat kita cerita Jiran B ni hati busuk la menda la. Tapi kalau kita percaya bulat2 kat Jiran A, and terus benci Jiran B, kita yang rugi kalau Jiran B tu actually jiran yang bagus. Mungkin Jiran A sebenarnya orang yang bermasalah.

9. As for my case, I am grateful that no legal action was taken on me for not making significant payment for the last 5 years. Cuba bayangkan kalau kita xbayar loan kereta 2-3 bulan? Mesti bank dah hantar gangster tarik kereta kita. Bandingkan Bank dengan PTPTN, siapa lagi zalim?

Kalau kita boleh faham tindakan aggressif bank bila kita xbayar hutang, kenapa susah sangat kita nak faham keperluan untuk bayar loan PTPTN?

Akhir kata, saya ingin berkongsi pandangan berikut:-

1. Bila kita berhutang dan janji nak bayar, kita wajib bayar. Otherwise, we should be ashamed of ourself when we talk about integrity and konsep tidak berlaku zalim.

2. Cuba visit pejabat PTPTN dan discuss terus dengan orang kat sana. Ada jalan, kalau kita berusaha.

Kesimpulan Tentang PTPTN


Kita dah buat pilihan untuk pinjam maka fikirkan juga pilihan yang bagaimana untuk membayar kembali duit pinjaman sepanjang kita belajar di Universiti awam mahupun Swasta. Jangan sekali hanya menggunakan wang pinjaman untuk membeli handphone yang advance sekadar mahu berlumba-lumba dengan member.

Pilihan untuk bayar balik ada banyak sama ada by CGPA yang mantap (dianggap biasiswa), by Online or Kaunter pilihan dibeberapa tempat seperti di TBS (Terminal Bas Selatan) mahupun di cawangan UTC.

Dah pinjam buat cara pinjam JANGAN buat macam cara orang KAYA beli apa yang disuka.

Sesetengah peminjam ni satu simtom dia liat dan suka menangguh untuk bayar balik hingga bertahun-tahun lamanya dan akhirnya memakan diri sendiri. Dah terkena baru tersedar dan dari itu sudah terlambat. FIKIRKANLAH!

Jangan lari dari TANGGUNGJAWAB untuk membayar balik hutang.

Get notifications from this blog

10 comments

  1. Perkongsian dan nasihat yang berguna kepada peminjam PTPTN.. saya setuju 200% dengan kesimpulan yang diberikan.. dan pinjam kenalah bayar..

    ReplyDelete
  2. dah pinjam, kenalah bayar balik. bayar bulan2 lama2 insyaAllah habis

    ReplyDelete
  3. mskin lsms kotmitmen hutang makin banyak... kena pandai uruskan. dan fikirkan mana yang lagi penting atau tidak penting..

    ReplyDelete
  4. sampai sekarang aku menyesal amek ptptn

    ReplyDelete
  5. semoga tidak memberatkan buat masyarakat

    ReplyDelete
  6. betul tu, kenalah ikut syarat2nya sebab kita dah amik pinjaman tu

    ReplyDelete
  7. dah ada hutang, bayar aje.

    so..sape ada hutang tu, bayar je la beb.

    jangan banyak songeh.

    ReplyDelete
  8. Zaman belajar dulu belum wujud tabung PTPTN. Saya dapat pinjaman MARA. Kalau zaman saya mana yang keputusan bagus akan mendapat tajaan manakala yang sederhana akan mendapat pinjaman.

    Sekarang dengan ada tabung PTPTN makin ramai dapat peluang melanjutkan pelajaran. Perlu ada keazaman dan usaha untuk membuat pembayaran balik kerana duit tersebut adalah untuk digunakan semula adik-adik kita.

    ReplyDelete
  9. Kalau la ada pilihan masa tu boleh meminjam dengan MARA, of course tak nak pilih PTPTN...tapi bila dah berhutang n i wajibla membayar whatever alasan yg kita ada kan...

    ReplyDelete